10 flunssan karkoitusvinkkiä!


1. Syö runsaasti D-vitamiinia.

Sitä saa kalanmaksaöljystä, tabletteina ja tippoina, ja kaikkein helpoiten suoraan ravinnosta. Syö siis paljon kalaa (etenkin kuhaa, siikaa ja silakkaa, myös muikku ja villi, ei-kasvatettu lohi ovat melko D-vitamiinipitoisia), sieniä (etenkit kanttarellit, vahverot), kananmuna (keltuainen), ja oleile keskipäivän aikaan auringossa, niin saat suhteessa paljon D-vitamiinia verrattuna samaan aikaan saadun UV-säteilyn määrään. Lounastauko ulkosalla tai kävelylenkki lounasravintolaan ja takaisin voi olla tästäkin syystä loistava idea! D-vitamiini auttaa torjumaan myös syysmasennusta.

Viimeisten tutkimusten mukaan suomalaiset saavat edelleen liian vähän D-vitamiinia. Saantisuositusten nostamista ollaan ilmeisesti harkitsemassa. Netistä löytyy paljon aiheeseen liittyviä artikkeleita ja tutkimustuloksia, ja asian mielenkiintoisuudesta kertoo mm. Tiede-lehden sivuilta löytyvä, erittäin pitkä keskustelu D-vitamiinista, sen saantisuosituksista ja puutosoireista.

2. (Älä) syö C-vitamiinia ja sinkkiä.

Flunssan iskiessä C-vitamiinia saa helposti erityisesti seuraavista ruoista: appelsiini ja muut sitrushedelmät, mustaherukka ja muut marjat, peruna, paprika, kaalit ja muut vihannekset. Sinkkiä sisältävät puolestaan erityisesti seuraavat: vehnänalkiot, täysjyvävilja, leseet, maksa, naudan- ja lampaanliha ja muut lihatuotteet, juustot ja muut maitotuotteet, simpukat, auringonkukan ja kurpitsan siemenet, parapähkinät ja muut pähkinät. Vitamiineja saa keinotekosesti myös vitamiinilisistä, siis tabletteina.

Myös kalkki ja muut vitamiinit ovat hyväksi flunssan torjunnassa.

Päivitetty 13.10.2011: tutkimuksen mukaan suositeltavia purkkivitamiineja ovat vain kalsium ja D-vitamiini. Muut tabletteina otetut vitamiinit kuulemma vain lisäävät kuoleman riskiä, eivätkä ehkäise tai lievennä sairauksia. Ruoasta saadut vitamiinit sen sijaan ovat ensisijaisen tärkeitä ja terveellisiä, joten monipuolista ruokavaliota ei korvaa mikään! Linkkivinkki jutun lopussa.

3. Juo ”flunssankarkottajaa” – inkivääri-sitruuna-hunaja-vettä.

Sain reseptin alunperin eräältä Jussilta, joten kiitokset hänelle. Itsellä tämä tuntuu ”kirkastavan pään”, mikä puolestaan vähentää niin sairausloman kuin mahdollisen särkylääkkeen tarvetta. Lisää kupilliseen kuumaa vettä runsaasti inkivääriä, mausta sitruunalla ja hunajalla. Nauti useampi kupillinen päivässä kunnes flunssa on selätetty. Ainesosien määristä: n. 5 cm pituinen pala tuoretta, kuorittua, raastettua inkivääriä, kolmasosa sitruunan mehu tai sen verran kuin tunnet tarvitsevasi, ja pari lusikallista hunajaa per kuppi.

4. Juo mustaherukkaa, syö appelsiinia.

Juo joka aterialla mustaviinimarja- tai mustaherukkamehua, myös mustaseljamehu kuuluu olevan tehokasta. Syö appelsiineja tai muita sitrushedelmiä.

Muita superruokia flunssaiselle ovat esim. valkosipuli, nokkonen, pinaatti, tomaatti, ja hunajameloni (cantaloupe-meloni), chili, kurkuma ja nuo aiemmin mainitut kala sekä kaikenlaiset vihannekset, hedelmät ja marjat.

Relax

5. Juo paljon ja pukeudu lämpimästi.

Juo paljon nestettä, mieluiten lämpimiä tai kuumia juomia, ne ovat hyväksi etenkin kipeälle kurkulle, irrottavat limaa ja lieventävät tukkoisuuden tunnetta. Höyryhengitys eukalyptysöljyllä ajaa samaa asiaa, se voi ehkäistä myös keuhkoputken ja poskiontelotulehdusta. Nenäsuihkeet ovat myös tukkoisuuteen auttava vaihtoehto. Ota kuuma jalkakylpy, tai laita vaikka villasukat jalkaasi ja kääriydy torkkupeiton alle sohvan nurkkaan.

6. Pese käsiäsi.

Flunssavirukset leviävät pisaratartuntana mutta myös kosketuksen kautta. Hengityssuojaimia tuskin kannattanee alkaa käyttää, eikä kodin seinien sisään linnoittautuminenkaan ole kovin varteen otettava ratkaisu. Sen sijaan käsien pesu varsinkin ennen ruokailua kannattaa, sillä flunssapöpöt pääsevät tarttumaan henkilöstä toiseen myös eri pintojen, esim. ovenkahvojen, kautta. Tässäkin kohtuus silti riittänee.

7. Jää kotiin.

Kun flunssa on aluillaan, jää suosiolla kotiin. On parempi jäädä kotiin flunssan alkuvaiheessa, kuin odotella oireiden pahenemista ja tartuttaa samalla kaikki muut ympärillä olevat. Nykyään monessa työpaikassa on mahdollista tehdä etätöitä, ja tätä mahdollisuutta kannattaa käyttää hyödyksi. Sairasloma on kuitenkin sairaana paikallaan.

8. Lepää tarpeeksi, ajattele mukavia.

Kunnon levolla flunssasta voi päästä helpommalla ja nopeammin eroon. Nuku riittävästi. Mene ajoissa nukkumaan ja pidä yllä hyvää päivärytmiä. Tasapainota elämäsi ja vältä stressiä. Tutkimusten mukaan optimismilla ja positiivisella elämänasenteella on merkitystä hyvinvoinnin kannalta.

Entisaikoina ihmisten päivärytmi rytmittyi auringon nousujen ja laskujen mukaan. Nukkumaan voi mennä vaikka jo ilta-kahdeksalta jos uni tulee silmään, mutta silmät olisi hyvä ummistaa viimeistään puolilta öin. Kunnon päivärytmiä kannattaa noudattaa terveenäkin. Yön aikana keho saa levätä ja suorittaa tarvitsemiaan korjausprosesseja. Kunnon yöunet pitävät terveyttä yllä.

Calvin Hobbes

9. Tervehdyttyäsi: Ulkoile.

Kun flunssa on pahimmillaan, kannattaa pysyä sisällä ja levätä. Mutta kun flunssa hellittää, muista ulkoilla joka päivä.

10. Tervehdyttyäsi: Liiku.

Flunssaisena ja sairaana ei missään tapauksessa tule harrastaa liikuntaa. Tällöin se voi olla jopa vaarallista! Mutta kun flunssa on selätetty, liikuntaa kannattaa harrastaa vähintään 20 minuuttia päivittäin. Tai voit jakaa liikunnan osiin, esim. 45 minuuttia reipasta liikuntaa kolmena päivänä viikossa, tai liikkua 5-6 päivänä viikossa ja pitää niiden välissä yhden tai kaksi lepopäivää.

Take it easy

On olemassa myös rokotteita, mutta ne tehoavat ennaltaehkäisevästi lähinnä influenssaan.

Erään artikkelin mukaan flunssapöpö muuten tarttuisikin ihmisestä toiseen kuulemma korvakäytävän kautta, eikä niinkään suun tai silmien limakalvojen välityksellä. Mielenkiintoista jos näin on!

Kärsivällisyyttä kärvistelyyn, kaikki nuhanenät! Kun flunssavirus iskee, ottaa oman aikansa että keho saa pöpön kuriin. Lepää siis hyvällä omalla tunnolla ja tee olosi mahdollisimman mukavaksi.

Iloista syksyä toivotellen,

Vesta

Radio Take It Easy

Linkkivinkit:

Suomalaiset saavat yhä liian vähän D-vitamiinia

http://www.poliklinikka.fi/?page=4625428&id=2466808

D-vitamiini – paras flunssarokotus

http://www.iltalehti.fi/terveys/2010091312319997_tr.shtml

D-vitamiinin puutos on suuri terveysriski

http://terveyshymy.fi/artikkelit/d-vitamiinin-puutos-on-suuri-terveysriski

Ravintolisien käyttö voi lisätä kuolleisuutta

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/10/1407399/ravintolisien-kaytto-voi-lisata-kuolleisuutta

Lisäravinteiden kontrolli ei ole Suomessa hyvä – lähes kaikki käyttävät niitä turhaan

http://www.radionova.fi/ajankohtaista/uutiset/Lisaravinteiden-kontrolli-ei-ole-Suomessa-hyva—lahes-kaikki-kayttavat-niita-turhaan–22987.html

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s