Veikeän värikkäät pääsiäismunat!

Tein pääsiäisen kunniaksi värjättyjä kananmunia. Käytin värjäämiseen luonnonmukaisia keinoja eli värjäsin munankuoret ruoka-aineiden avulla, ruoka-aine vain munien keitinveden sekaan. Meillä näitä syötiin aamupalalla ja hyvin tekivät kauppansa! 🙂 Aika veikeän näköisiä tuli!

Paasiaismunia

Ohje:

Laita kattilaan haluamasi ruoka-aine ja loraus etikkaa ja kuumenna vesi kiehuvaksi.
Laita kananmunat kattilaan.
Laske keittoaika siitä kun vesi alkaa jälleen kiehua.
Keittoajat: löysä muna 5 minuuttia, pehmeä muna 7 minuuttia, kova muna 12 minuuttia.
Poimi munat laakealle lautaselle kuivumaan, tai jos haluat intensiivisemmän värisävyn, laita munat keitinvetensä kanssa joksikin aikaa syvään astiaan likoamaan ja kuivata munat sitten lautasella.
Huuhtele kattila ja keitä toisen värisiä munia vastaavalla menetelmällä.

Värisävyt (väri riippuu ruoka-aineen määrästä ja keittoajasta):

Vahva sininen / syvänsininen / vaaleansininen: pakastemustikat
Syvän punainen / ruskeanpunainen / oranssi / keltainen: sipulin uloin, kuiva kuori
Ruskea / beessi: kahvi (helpoin tapa on keittää kahvia, kaataa valmis kahvi kattilaan ja keittää munat siinä)
Kullankeltainen / vaaleankeltainen: kurkuma, curry
Vaaleanpunainen / hento pinkki: punajuuren liemi (älä lisää joukkoon vettä, ainakaan paljon, sillä muuten värisävy on todella haalea)

 

Lisätietoa:

* Kananmunien värjäyksessä kannattaa käyttää vain syötäviä värejä, jotta munat voi syödä.

* Jos haluat koristella tyhjiä munankuoria, pistä terävällä neulalla reikä munan kumpaankin päähän ja puhalla sisus ulos (tee sisuksista vaikka marenkeja tai munakas!). Huuhtele munankuoret viileässä vedessä. Värjää yllä olevan menetelmän mukaisesti.

* Munien värjäys on arkenakin loistava tapa ”koodata” eri kypsyysasteiset munat, meillä esim. keltaiset = löysähkö muna (keitä 5 minuuttia + liotus), siniset = pehmeähkö muna (keitä 7 minuuttia + liotus), ruskeanpunaiset = kovahko muna (keitä 10 minuuttia + liotus)

* Jos haluat munankuoriin vahvan värisävyn, keitä ruoka-ainetta hetken aikaa vedessä ennen munien lisäämistä, jotta mahdollisimman paljon värisävyä liukenee veteen. Myös munien liottaminen keitinvedessään keittämisen jälkeen vahvistaa värisävyä. Tee esim. niin että poistat munien keittoajasta 1-2 minuuttia (=keitä munia lyhyemmän aikaa koska kypsyvät vielä viilentyvässä vedessä) ja laita munat ja keitinvesi toiseen astiaan jäähtymään.

* Etikka auttaa väriä tarttumaan munankuoreen, mutta ei maistu kananmunassa.

* Jos haluat varmistaa etteivät munat halkea kuumaan veteen laitettaessa, pistä terävällä neulalla pieni reikä kunkin munan tylppään päähän ennen keittämistä.

* Muita värejä: punasipulin kuoret = punainen/pinkki/liila? (ehdottomasti kokeilemisen arvoinen sillä sipulin kuoret värjäävät mainiosti), punakaali = turkoosi (värjää kuulemma loistavasti), pakastepinaatti = vihreä (en saanut väriä tarttumaan kuoreen mutta olivat munat silti veikeän näköisiä kun annoin pinaattisilpun kuivua kuoreen kiinni, ehkä värjäykseen tarvitaan enemmän pinaattia). Ajattelin kokeilla tehdä vihreää väriä sekoittamalla mustikoita ja kurkumaa/currya, tai sitten sipulin kuoria ja kurkumaa/currya, saas nähdä mitä tulee. 🙂

* Raitoja muniin saa kietomalla munan ympärille villalankaa ennen keittämistä. Jostain kuulin ohjeen että pilkullisen koristelun saa kierittämällä kastellun kananmunan keittämättömissä riisinjyvissä, paketoimalla sen – mihin?? – ja keittämällä sen, mutta en tiedä tästä tarkemmin ja vielä en ole tätä  kokeillut.

* Muita tapoja keittää kananmuna:

– Munat kylmään veteen: jos et halua vahvoja värisävyjä, voit lisätä munat kylmään veteen ja keihauttaa sen, jolloin laske keittoaika siitä kun vesi alkaa kiehua; keittoajat: löysä muna 3-5 minuuttia, pehmeä muna 5-7 minuuttia, kova muna 8-10 minuuttia. Jos liotat munia keitinliemessään keittämisen jälkeen, vähennä jälleen 1-2 minuuttia munien keittoajasta. Muista tällöinkin etikka keitinveden sekaan!

– Amerikkalainen kananmunien keittotapa: laita munat kiehuvaan veteen, peitä kannella, ota kattila pois liedeltä ja anna hautua: löysä muna 10 minuuttia, pehmeä muna 15 minuuttia, kova muna 20 minuuttia. Amerikkalainen tapa soveltuu tähän tarkoitukseen mitä parhaimmin, liotetaanhan siinä kananmunia keitinliemessään useita minuutteja, ilman että sisällä oleva muna keittyy umpikypsäksi. En vielä ole testannut tätä munien värjäyksessä, joten en osaa sanoa tarttuuko väri viilenevästä vedestä yhtä hyvin munan kuoreen kuin kiehuvasta vedestä. Joka tapauksessa: muista etikka keitinveden sekaan!

Pääsiäisen päiviä

Palmusunnuntaista toiseen pääsiäispäivään 13. – 21.4.

Pääsiäinen 2014:

  • Palmusunnuntai (pääsiäisoksilla virpominen)
  • Malkamaanantai
  • Tikkutiistai
  • Kellokeskiviikko
  • Kiirastorstai
  • Pitkäperjantai
  • Pääsiäislauantai, hiljainen lauantai, lankalauantai
  • Pääsiäissunnuntai, sukkasunnuntai (joillakin virpomapalkka tänään)
  • Toinen pääsiäispäivä (maanantai)

Virpomisloruja ja muuta pääsiäistietoutta:

https://domesticgoddezz.wordpress.com/2009/04/05/virvon-varvon-vitsasella/

Iloista pääsiäistä kaikille!

-Vesta

Kevätväsymykselle kyytiä

Toissapäivänä väsytti. Eilen väsytti. Tänään väsyttää vielä enemmän. Kevätväsymys?

Äidillä on tänään väsypäivä. Haukotuttaa. Nukuttaa. Yöunet ja päiväunet ovat jääneet katkonaisiksi. Useampana yönä ja päivänä peräkkäin. Jostain vaan olisi revittävä lisää energiaa. Ja ovathan pienet, keväästä innostuneet energiapakkaukset (lue: lapset) sen myös ansainneet. Aurinkoisina päivinä on hyvä tilaisuus tehdä jotain hauskaa. Vaan mistä energiaa?

Spring flowers sun

Energiaboostin aakkoset

a) Aamiaiselle kuitua: puuroa, mysliä, ruisleipää ja muita täysjyväviljatuotteita. Terveellinen ja monipuolinen aamiainen, joka sisältää paljon kuitua ja hiilihydraattia pitää napostelun paremmin kurissa ja mielen virkeämpänä koko päivän. Kahvia kannattaa muuten juoda vasta tunti heräämisen jälkeen, jos haluaa välttää kofeiiniriippuvuutta ja saada maksimaalisen tehon kahvin sisältämästä virkistävästä kofeiinista.

b) Banaania piristykseksi! Banaanissa on lihaksia vahvistavaa kaliumia ja se vapauttaa kehossa mielihyvähormoni serotoniinia.

c) Cola colasta saa kofeiinia, joka piristää. Yksi litra kola-limpparia vastaa kofeiinin osalta käsittääkseni yhtä kupillista kahvia. Mutta muutenhan limonadi on paljon suurempi kaloripommi kuin kahvi, ellei sitten käytä keinotekoisesti makeutettua versiota, jonka terveysvaikutuksista ja tehosta (tai epäterveellisyydestä) tosin ollaan nykyään melko monenlaista mieltä.

d) Dopamiini, tarkkaavaisuutta lisäävä mielihyvähormoni, jota erittyy aivoihin positiivisista ajatuksista, hauskasta tekemisestä ja iloisista asioista, keskity niihin!

e) Energiaa saa lisää liikunnasta, kuulostaa hassulta mutta näin se menee.

f) Fe:tä eli rautaa kroppaan, syö rautatasot kohdilleen: esim. pinaatti, parsakaali tai rautatabletit.

g) Guacamolessa on avokadoa eli ’alligaattoripäärynää’ jonka sisältämät vitamiinit vähentävät väsymystä, vahvistavat lihaksia ja luita ja ovat hyväksi mielelle, aivoille, immuunijärjestelmälle, iholle, silmille ja sydämelle.

h) Halaa! Halailu ja silitys lisäävät kehon oksitosiinin eritystä. Käy vaikka day spa:ssa, selkähieronnassa, kasvohoidossa, manikyyrissä tai pedikyyrissä. Oksitosiini on mielihyvähormoni, joka ehkäisee stressiä ja tekee meistä sosiaalisempia, epäitsekkäämpiä ja myötätuntoisempia. Toisten hyväksi toimiminen puolestaan nostaa oksitosiinitasoja, jonka seurauksena olemme entistä auttamishaluisempia ja empaattisempia – ja virkeämiä, terveempiä ja pitkäikäisempiä – joten saadaan aikaan positiivinen kierre. Ihminen tarvitsee kosketusta. Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä. Yhdessä on mukavampaa.

Spring and joy

i) Iloisuus lähtee omasta asenteesta, leuka ylös ja hymyä esiin, optimismi, positiivisuus ja innostunut elämänasenne eivät turhaan ole arvostettuja ominaisuuksia.

j) Jooga tasapainottaa kehoa ja mieltä, jolloin jaksaa paremmin.

k) Keitetty, kylmänä syöty peruna – kyllä näin olen lukenut – on mielen superpiristäjä! Ota vaikka silliä palanpainikkeeksi.

l) Luonto. Lähde liikkumaan, ulkona parempi kuin sisällä. Luonnossa tapahtuu nyt joka päivä, kevät etenee ja kesä kohisten lähenee.

m) Musiikin kuuntelu piristää, rauhoittaa, saa hyvälle tuulelle, tekee surumieliseksi, tunteelliseksi, energiseksi, nostattaa mielikuvia ja herättää ajatuksia. On välillä hyvä kuunnella musiikkia – ja itseään – omia mietteitään.

n) Nauraminen on siitä ihana juttu, että se vie pahan mielen ja stressin pois yhdessä hujauksessa! Sen on todettu parantavan myös immuunijärjestelmän toimintaa, ehkäisevän sydän- ja verisuonitauteja ja parantavan diabeetikoiden verensokeria käsittelevien geenien toimintaa. Nauru pidentää ikää, sananmukaisesti.

o) Omenaa, appelsiinia ja banaania hedelmäsalaattiin niin mieli kohenee.

p) Pilates, oma suosikki jota suosittelen kaikille. Pilateksesta tulee vain niin hyvä olo ja mieli!

q) Quotes – elämänviisaudet. Aforismit. Sananlaskut. Siteeraukset. Sananparret. Lainaukset. Sitaatit. Vanhan kansan sanonnat. Niissä piilee usein totuuden siemen ja arkinen viisaus, ja vähintäänkin ripaus hauskuutta ja hyvää mieltä.

r) Rusinat pullassa saavat rokkaamaan, sananmukaisesti, ainakin terveystieteilijöiden mielestä (pulla on toissijainen ainesosa tässä yhtälössä, tosin itsellä leivonta ja vastaleivotut vehnäset saavat mielen korkealle muutenkin).

s) Salaattiainekset ovat terveellisiä. Seuraavat ovat kaiken lisäksi oikeita vihannesten ilopillereitä: herneet, porkkana ja peruna! Lisukkeina ne ovat tosiaankin vertaansa vailla.

t) Treenaa! Terve sielu terveessä ruumiissa. Nyt on mitä mainioin aika treenata itsensä kesäkuntoon. Aloita uusi harrastus. Anna itsellesi aikaa.

u) Unta palloon, nuku riittävästi! Päiväunet ovat aliarvostettu piristäjä. Jo 40 minuutin torkut iltapäivällä saavat ihmeitä aikaan.

Spring love birds

v) Valo piristää. Auringonvalo on yksi tehokkaimmista piristäjistä, siis ylös, ulos ja lenkille! Kodin valaistuksessa kannattaa kiinniittää huomiota valon laatuun: valon määrä, värisävy, ’lämpötila’, spektri, eri valaisin- ja lampputyypit ja niiden tehokkuus. Sininen valo on kuulemma parempi piristäjä kuin kofeiini. Tietokoneen ja kännykän led-lamput heijastavat sinistä valoa ja piristävät, hyvä muuten mutta ei iltaisin juuri ennen nukkumaan menoa. Kaamosväsymystä lievittämään ja säännöllistä päivärytmiä vahvistamaan on kehitetty mm. kirkasvalolamppu ja sarastusvalaisin.

w) Water = vesi. Kun juo tarpeeksi, on pirteä. Liian vähäinen nestemäärä tekee väsyneeksi. Esim. 1-2 litraa vettä ensimmäisen tunnin aikana heräämisen jälkeen (tarvitun nesteen määrä riippuu liikunnan määrästä). Tai täytä 1-2 litran vesikannu ja huolehdi että juot sen päivän aikana (edelleen määrä riippuu harrastamasi urheilun määrästä). Siis vain jompi kumpi edellisistä, liika nestemääräkin on pahasta (voi aiheuttaa mm. ikävää päänsärkyä ja pahaa oloa jos kehon suolapitoisuus laimenee liikaa, tosin liian vähäinenkin nestemäärä aiheuttaa päänsärkyä ja väsymystä). Myös syödyn ravinnon ja ruokailun yhteydessä juodun nesteen mukana keho saa tarvitsemaansa vettä, ja tämä yhdessä edellä mainittujen kanssa takaa kehon riittävän nesteytyksen niin ettei uupumus uhkaa. Lisättäköön nyt vielä että maitoa tai piimää kannattaisi juoda pari lasillista päivässä.

x) Xylitol-tuotteet käyttöön. Hampaiden terveys on avainasemassa, jotta voit nauttia monipuolista ravintoa. Hampaiden ja suun sairaudet myös altistavat muille sairauksille ja huonontavat yleiskuntoa, jolloin myös kehon vireystila laskee. Hampaiden pesu 2-3 kertaa päivässä (vähintään aamuin-illoin), fluoria sisältävä suuvesi käyttöön, säännölliset ateriarytmit ilman turhia välinaposteluita, ruoan jälkeen aikuisille purkkaa, yli 1,5-vuotiaille lapsille ksylitolipastilli. Lapsille löytyy miedompia, vähemmän fluoria sisältäviä hammastahnoja ja pehmeämpiharjaksisia, pienikokoisempia hammasharjoja. Nykyään sähköhammasharjaa taidetaan suositella tavallisen hammasharjan sijaan, mutta kumpikin käy hampaiden huoltamiseen. Perheen hammasharjat kannattaa vaihtaa kolmen kuukauden välein eli neljä kertaa vuodessa.

y) Ystävät. Kevätväsymyskin on jaettuna pienempi tai helpompi kantaa. Ihminen on sosiaalinen eläin, siis viihtyy laumassa.

z) Zen. Mietiskely ja itsetutkiskelu voivat olla avain sisäiseen tasapainoon ja hyvinvointiin, onni kun löytyy ihmisen itsensä sisältä. Ota vastuu omista tunteistasi, onnestasi ja elämästäsi. Anna itsellesi aikaa rauhoittua ja pysähtyä kuuntelemaan hiljaisuutta, oli se sitten ulkona luonnossa liikkuen, joogaten tai koiran kanssa lenkillä käydessä. Meditointi rentouttaa ja virkistää mieltä ja kehoa.

å) Åland – Ahvenanmaa. Myönnettäköön, ruotsalaisella o:lla oli vaikea näin äkkiseltään keksiä jotain järkevää. Asioiden askarointi virkistää sekin. Ahvenanmaan valitsin tähän kahdesta syystä. Suosittelen maistamaan ahvenanmaalaista saaristolaisleipää,  svartbröd:iä eli ’mustaa leipää’, terveellistä ja hyvää (ohje oman leivän tekoon löytyy myös tämän blogin resepteistä, https://domesticgoddezz.wordpress.com/2009/10/16/alandskt-svartbrod-saaristolaisleipa/, tai ks. linkki Kokkaukset). Matkailu avartaa, piristää ja rentouttaa. Edessä oleva kesä tarkoittaa monelle kesälomaa, jolloin on hyvää aikaa seikkailla vähän kotia kauemmas, vaikkapa kotimaan eri kolkkia, erikoisuuksia ja hienouksia katsellen tai ulkomailla maailman eri kulttuureihin tutustuen.

ä) Äidinmaidon tuoksu rauhoittaa vastasyntynyttä ja saa vauvan hakeutumaan äidin rinnalle. Tuoksut ovat tärkeä osa ihmisen kokemusmaailmaa. Linalooli on eräs kukissa esiintyvistä tuoksuista, jonka on todettu lievittävän stressiä. Sitä löytyy mm. sitrushedelmistä, mintusta ja koivun lehdistä. Vastaleikatulla ruohon tuoksulla on todettu olevan samanlaisia terveysvaikutuksia. Sitrushedelmiä ruoanlaittoon, minttua ja kesäkukkasia kukkaruukkuun tai kasvimaahan ja koivuvihta saunaan. Niistä on hyvä mieli tehty. Saunan on todettu myös nostavan reippaasti prolaktiinitasoja, ja siksi sauna rentouttaakin mukavasti.

ö) Öljy on terveellinen valinta. Ruoanlaittoon mieluummin öljyä voin tai margariinin sijasta. Leipääkin voi kastaa öljyyn, johon sekoitettu esim. ripaus jauhettua merisuolaa (ja mustapippuria). Neitsytöljy (extra virgin oil) on terveellisempää kuin tavallinen öljy, paitsi ruoan paistamisessa, jossa kannattaa käyttää tavallista öljyä. Oliiviöljy, rypsiöljy ja rapsiöljy ovat hyvin terveellisiä. Muita ovat mm. auringonkukkaöljy ja kookosöljy. Öljyä voi lisätä välipaloihin esim. latomalla lautaselle aurinkokuivattuja tomaatteja ja mozzarellasiivuja ja pirskottamalla päälle oliiviöljyä. Salaatin sekaan voi lorauttaa hieman öljyä. Samoin pizzan päälle.

”One of the greatest pleasures
of country living is spring.
It is a welcomed promise
of vibrant summer.
Spring means joy!”

Vinkkaan vielä ihanasta sivusta, ainakin kuvat ovat inspiroivia!

http://www.homejelly.com/color-inspiration-designs-bloom-like-spring-flowers/

-Vesta

Spring children